مسئله 896- واجبات نماز بايد به عربى صحيح
گفته شود، پس اگر طورى به عربى غلط بگويد كه معنى عوض شود يا ترجمۀ آنها را بگويد
صحيح نيست.
مسئله 897- در موقع خواندن چيزهاى واجب نماز،
بايد بدن بىحركت باشد و مستحب است در موقع گفتن ذكرهاى مستحب نماز نظير «سَمِعَ
اللَّهُ لِمَنْ حَمِدَهُ» نيز بدن آرام باشد، ولى حركت دادن سر يا دست يا پا اشكال
ندارد، امّا «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ اقُومُ وَ اقْعُدُ» را بايد در حال
برخاستن بگويد.
مسئله 898- اگر موقع خواندن چيزى از نماز
بىاختيار به قدرى حركت كند كه از حال آرام بودن خارج شود، لازم نيست كه بعد از
آرام گرفتن بدن آنچه را كه در حال حركت خوانده دوباره بخواند.
مسئله 899- نماز را بايد طورى بخواند كه لااقل خودش بشنود و
اگر بهواسطۀ سنگينى يا كرى گوش يا سر و صداى زياد نمىشنود، بايد طورى بگويد كه
اگر مانعى نباشد بشنود.
مسئله 900- كسى كه لال است يا زبان او مرضى
دارد كه نمىتواند نماز را درست بگويد، بايد به هر طور كه مىتواند بگويد و اگر
هيچ نمىتواند بگويد، بايد در قلب خود بگذراند.
مسئله 901- كسى كه نمىتواند نماز را درست
بخواند، بايد هر طور كه مىتواند بخواند و نمازش صحيح است و اعاده و قضا هم ندارد.
صفحه 143
مسئله 902- انسان بايد نماز را ياد بگيرد كه
غلط نخواند و كسى كه به هيچ قسم نمىتواند صحيح آن را ياد بگيرد، بايد هر طور كه
مىتواند بخواند و بهتر است كه نماز را به جماعت بهجا آورد.
مسئله 903- كسى كه نماز را به خوبى نمىداند
ولى مىتواند ياد بگيرد، چنانچه وقت نماز وسعت دارد بايد ياد بگيرد.
مسئله 904- مزد گرفتن براى ياد دادن نماز
اشكال ندارد.
مسئله 905- اگر انسان كلمهاى را صحيح بداند
و در نماز همانطور بخواند و بعد بفهمد غلط خوانده، لازم نيست نماز را دوباره
بخواند.
مسئله 906- اگر كلمهاى را نداند بايد ياد
بگيرد و چنانچه دو جور يا بيشتر بخواند، نمازش باطل است.
مسئله 907- رعايت كردن آنچه را كه علماى
تجويد مىگويند، نظير مدّهاى واجب، مراعات مخارج حروف، وقف به حركت، وصل به سكون و
مانند اينها واجب نيست، بلكه اگر طورى بخواند كه بگويند عربى صحيح است، كفايت
مىكند.
مسئله 908- اختلاف در قرائت كه قرّاء
گفتهاند صحيح نيست و نماز بايد بر طبق قرآن خوانده شود.